Wizyt dzisiaj: | 33 |
Wizyt wczoraj: | 55 |
Wszystkich: | 270154 |
06:15 | 12:36 | 18:57 |
Czasy obliczone dla miejscowości Nowa Sarzyna (czas letni) |
"Zrób to sam" czyli koszty samodzielnego wykonania napędu PPG |
Redaktor: K.Gajda(cra3y) | |
29.12.2009. | |
"Zrób to sam" czyli koszty samodzielnego wykonania napędu. Zanim podejmiesz się konstruowania własnego napędu, warto najpierw opracować plan działania. Plan ten powinien zawierać informacje o decyzji wyboru silnika i śmigła. Jeżeli będzie to silnik bez przekładni, na przykład Solo 210, to przy decyzji o wyborze śmigła należy również zdecydować o przełożeniu i samej przekładni, aby potem uniknąć rozczarowań. Wstępne ustalenie o zestawie silnik-przekładnia-śmigło ułatwi realizację projektu, ponieważ taka konfiguracja wstawiona w dowolny kosz paralotniowy odznaczać się będzie niemal identycznymi parametrami. Dodatkowo przy budowie napędu odpowiedz Sobie na następujące pytania:
Silnik Najlepiej kupić okazyjnie (wbrew pozorom zdarzają się dość często na ebay’ach czy allegro) - jeśli nie znasz się na silnikach dwusuwowych to albo KUP SOBIE FABRYCZNY NAPĘD, albo kupuj z osobą, która dobrze zna się na silnikach i potrafi ocenic jego stan. Wspomniałem o zakupie "okazyjnym", co oznacza, że co najwyżej do 1/2 ceny nowego silnika,gdyż w przeciwnym wypadku inwestycja we własny napęd może stać się nieopłacalna na dalszych etapach. Kupuj silnik znany w świecie PPG (w domyśle Solo 210), nie jakieś wynalazki z kartingów. Silnik musi być sprawny. Jeśli jest niesprawny,to postaraj sie znaleźć taki silnik, którego doprowadzenie do porządku wraz z ceną zakupu wyniesie nie więcej niż 1/2 ceny nowego. Najlepiej kupić silnik w stanie fabrycznym, tzw. „leżaka magazynowego”.
WEDŁUG MNIE PODSTAWĄ PRZY BUDOWIE NAPĘDÓW JEST WIEDZA NA TEMAT SILNIKÓW DUSUWOWYCH, GDYŻ WYŻYŁOWANE WERSJE TYCH SILNIKÓW UŻYWAMY NAPĘDACH – NIE WAŻNE, CZY ZROBIONYCH CZY FABRYCZNYCH.
Przekładnia Po silniku - najważniejsza część w Twoim nowym napędzie. Już na początku zdecyduj, czy potrzebujesz wersję "power", czy "ekonomiczną" (wersja ekonomiczna charakteryzuje się niższym przełożeniem, przez co silnik przy naziemnym pomiarze obrotów nie osiąga pełni mocy, za to jest bardziej ekonomiczny na przelotach. Wersja power zaś charakteryzuje się osiąganiem przez silnik pełnej mocy na ziemi – ułatwia start – ale kosztem zużycia paliwa w przelotach). Zakładam, że ze względu najmniejszą wydajność, nie interesuje nas śmigło o średnicy mniejszej niż 120cm. Nawet osoba o niskim wzroście potrafi wyćwiczyć start na napędzie ze śmigłem 124.Rozważmy dwa przełożenia przekładni przy założeniu, że zastosujemy śmigło węglowe 124cm od Werenca (L-124-2), które jest nieco cięższe aerodynamicznie od śmigła 124 produkcji Igora: przekładnię o proporcji 1:2.2 oraz przekładnię o proporcji 1:2.5 Przekładnia 1:2.2 To przełożenie nie pozwoli Solo 210 wkręcać się na obroty większe niż 6000. Dzięki temu silnik będzie ciut cichszy a dodatkowo wydłuży to trwałość silnika. W locie poziomym obroty na silniku będą mniejsze. Wadą tego przełożenia jest nieco mniejsza moc przy starcie, dlatego to przełożenie zalecam dla lżejszych osób lub wówczas, gdy planujesz zastosowanie tłumika Kajana (zwiększa nieco moc Solo przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa). Przekładnia 1:2.5 Ta przekładnia jest optymalnie dobrana do mocy oryginalnego Solo 210 oraz śmigieł 124 Igora czy 124cm L-124-2 Werenca. Oddaje pełną moc nastarcie przy nieco zwiększonym zużyciu paliwa w locie poziomym niż przy użyciu przekładni 1:2.2. Przy zastosowaniu tłumika Kajana należy zwrócić uwagę na obroty silnika w locie. Nie powinny przekraczać 6700-6900, gdyż istnieje większe ryzyko zatarcia silnika, zwłaszcza, jeżeli instalacji tłumika nie towarzyszyła regulacja gaźnika –wzbogacenie mieszanki dla przedziału wysokich obrotów silnika. Przekładnię można kupić na Allegro lub Ebayu. Podczas zakupu należy zwrócić uwagę na to, czy przekładnia oparta jest na mimośrodzie, gdyż łatwiej będzie regulować luz na pasku. Przekładnie bez mimośrodu są koszmarem w eksploatacji, o czym przekonują się właściciele oryginalnych napędów produkcji Igora. Zdecydowanie tańsze jest zlecenie wykonania przekładni u tokarza (dwa koła, oś i osadzenie łożysk). Decydując się na jej wykonanie najlepiej dostarczyć tokarzowi oryginał, aby widział jak zbudowana jest gotowa przekładnia. W przeciwnym przypadku może się zdarzyć, że nasza nowa przekładnia będzie dwa/trzy razy cięższa niż powinna być. Jeśli nie masz znajomego tokarza, możesz poszukać go na grupie paralotniowej.Z pewnością znajdziesz tokarza, który który wykonywał już przekładnie do napędów. Jest to najlepsza droga do wykonania własnej przekładni. Koszt wykonania przekładni (dwa kółka + oś + łożyska + półka) to w zależności od tokarza/czasu/miejsca koszt rzędu 550 - 900zł z wysyłką. W przypadku silników z zintegrowaną przekładnia sprawa się upraszcza, ponieważ jedyna trudność to wybór stopnia przełożenia. Śmigło Może to zabrzmieć dziwnie, ale unikajmy śmigieł drewnianych. Są co prawda tańsze w zakupie, ale drogie w eksploatacji. Śmigła te posiadają wiele wad a jedną z nich jest tendencja do zmiany rozkładu masy podczas dłuższego przechowywania w pionie. Proces ten może postępować szybciej, gdy śmigło przechowujesz w wilgotnych warunkach. Unikaj też śmigieł Igora 124cm czy 112cm. Nie mam tu na myśli uprzedzeń do tego producenta, ale mimo, że jest to śmigło dobre aerodynamicznie,to często pęka i rozchodzi się przy byle urazie (nawet większa trawa). Najlepszą zasadą, jaką należy się kierować przy zakupie śmigła jest, że "Kupujemy śmigło raz a dobrze". Dobrym wyborem jest zakup śmigła Helix, Peszke czy Werenca. Śmigła z firmy Mikicin są dobre jako śmigła zapasowe lub jako „wypożyczak” (lub coś w podobnym charakterze).Optymalnym wyborem jest zakup bardzo dobrego śmigła Werenca 124cm L-124-2 za 800zl + 50zl wysyłka. Kosz Jeżeli nie masz gdzie zrobić, kup gotowy. Jest kilku solidnych spawaczy/rzemieślników, którzy produkują dobre i przemyślane konstrukcyjnie kosze (można ich znaleźć na grupie paralotniowej lub allegro). Sprzedają oni kosze za 1/2 ceny np. kosza produkcji Igora (nota bene 1200zł). Jeżeli natomiast masz dostęp do fachowca -spawacza, a dodatkowo masz wzór kosza z którego skopiujesz wymiary + ewentualnie wprowadzisz zaplanowane modyfikacje.PAMIĘTAJ, że robienie kosza własnej konstrukcji od zera może zakończyć się fiaskiem, jeżeli nie masz pojęcia, jak kosz ma wyglądać i przede wszystkim jak działać!!! Może z tego wyjść „niechcąco” dziesięciokilogramowy potworek, do którego jeszcze trzeba włożyć silnik, przekładnie i inne graty, przez co wyjdzie napęd 30-40 kilogramowy. Samodzielne wykonanie kosza to koszt rzędu 250-350zł wliczając cenę materiału (rurki czy profile z PA38), oplot oraz malowanie proszkowe. Jeżeli nie spawasz sam, to spawacz za robociznę "skasuje" około 200-250zł. Podczas tworzenia własnego kosza koniecznie musisz dostarcz wykonawcy silnik ze śmigłem, aby na etapie tworzenia była możliwość prawidłowego jego osadzenia, aby śmigło nie obijało się o o rurki czy oplot. Nie reklamując konkretnego producenta koszy napiszę, ze kosze na allegro można kupić już za 550 - 600zl + 50z wysyłka. Uprząż W praktyce pozostaje tylko zakup – możliwość zlecenia uszycia bezpiecznej i dobrej uprzęży jest znikoma. Kup gotową uprząż -najlepiej nową. Jeżeli już latałeś, to wybierz taką, jaka Ci pasuje. Uprzęże o górnym podwieszeniem są relatywnie łatwe do wyważenia (chodzi o wyważenie całości, gdy pilot siedzi zapięty w złożonym napędzie). Ja zakupiłem nową uprząż w firmie Paramotor (www.paramotor.pl), gdyż na wagach latało mi się niewygodnie. Uprząż kosztuje 700zł z wysyłką. Koszt zrobienia do niej wyporów oscyluje w granicy 80-100zł.
Zbiornik paliwa Najlepiej kupić od firmowego napędu. Całkiem zgrabny za rozsądną cenę mają chłopaki z Technofly (dolny, 13L pojemności) za 320zł. Jeżeli preferujesz zbiorniki umieszczone u góry, warto zainteresować się nie kanistrem, a zbiornikiem produkowanym przez freesh-breeze. Kosztuje różnie: na ebay’u za 250zł (rzadkość, ale…) do 400-450 w Polsce +wysyłka 20zl.Naprawdę nie ma sensu bawić się w kanistry. Mimo, że to jest najtańsze rozwiązanie (30-40zł), to całe bezpieczeństwo ładunku paliwa zależy od sposobu przystosowania zbiornika. Lepiej nie ryzykować. Manetka gazu W tym przypadku gust i wielkość dłoni grają pierwsze skrzypce. Zanim kupisz - sprawdź u innych, który model Ci pasuje. Jeżeli planujesz elektrostarter, zwróć uwagę, czy manetka posiada dodatkowy przycisk i kabelek.Ceny wahają się od 120 do 400zł. Gaźnik W zasadzie wybór gaźnika sprowadza się do dwóch modeli: Walbro WB37 i Bing 84. W przypadku wyboru gaźnika Walbro należy jeśli to tylko możliwe wybrać model WB37, ze względu na brak efektu twardej pracy przy obrotach średnich, który to efekt występuje w modelu gaźnika Walbro 32. Jeżeli silniki dwusuwowe znasz dobrze, możesz pokusić się o Binga, ale najlepiej z odpowiednim zestawem dysz i iglic (NIE DLA NOWICJUSZY). Odwdzięczy się równiejszą pracą i nieco większa wydajnością (przy pewnych wadach, np. konieczności posiadania zbiornika paliwa u góry lub zewnętrznej pompki). Cena nowego Walbro WB37 + wysyłka to 370zł.Inne elementy
Gumy (oczywiście chodzi o amortyzatory ), śruby, linka do oparcia czy samo oparcie (z obszyciem i gąbką), blokady Beta, złączki, filtr paliwa, przewody paliwowe itp. Kosz dodatkowych elementów nie przekroczy 500zł. (ceny grudzień 2009)
Jasno widać, ze bycie „obrotnym” i akceptacja zakupu używanych, ale sprawnych i sprawdzonych elementów zaprocentuje niższą ceną. Należy podkreślić, ze to nie są koszty mass-produkcji.
- przekładnia z mimośrodem (koniec z kłopotami kasowania luzu paska)
|
|
Zmieniony ( 10.07.2013. ) |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|
Wizyta Giganta w naszych okolicach |
Ostatnimi czasy naszych oklicach czestym gosciem byl najwiekszy samolot swiata oraz jego mlodszy brat.
|
|
Czytaj całość |
Korsykanskie latanie cz. 1 |
|
Korsykanskie latanie cz. 2 |
|
Są trzy proste zasady, które pozwolą Ci zawsze gładko wylądować. Niestety, nikt ich nie zna. |
Raport z usprawnienia wydechu w napędzie Parapower |
Pisząc artykuł o wydechu Kajana, sami chcieliśmy przetestować to usprawnienie w praktyce. Wysłaliśmy więc do przeróbki 2 wydechy z napędów Parapower. | |
Czytaj całość |
Kask PPG ze słuchawkami i mikrofonem |
W niniejszym opracowaniu przedstawiamy opis wykonania kasku do łączności. Kask taki można wykorzystać wszędzie tam, gdzie panuje hałas silnika - paralotnie z napędem, motolotnie i inne. Opis powstał na podstawie naszych żmudnych doświadczeń oraz prób w powietrzu i na ziemi. |
|
Czytaj całość |
Lądowanie w wodzie |
W czerwcu 2007 roku spędzając kolejne 23-cie lato w Norwegii dostałem zlecenie od tamtejszych ornitologów na sfilmowanie z ppg niedostępnych wysp ptasich będących rezerwatem przyrody, na których trwał wylęg tysięcy ptaków wodnych. |
|
Czytaj całość |
Komentarze
Dla budujących własny napęd i nie tylko,
polecam wszystkim mającym ograniczone środki do budowy własnego napędu,sam zbudowałem kilka na bazie silników MZ250,Motoroma, Walkerjet zdecydowanie najmocniejszy.
Nie polecam fajek twardych igielitowych fot 4 często spadają z świecy zdecydowanie lepsze są gumowe z opornikiem ngk nie przenoszą zakłóceń na radio.I zakładania rury piankowej fot 6. posiada wewnątrz siatkę nie odporną na paliwo w wyniku czego silnik wciągnie większą jej część a skutki mogą być nieciekawe ,wrazie czego podpowiem pare ciekawych patentów sam obecnie jestem w trakcie budowy następnego napędu tym razem z trajką.
zobacz naszą stronkę www.paranormalni.za.pl/#200
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.